Back in Rungwe - Reisverslag uit Tukuyu, Tanzania van Carolien Hofman - WaarBenJij.nu Back in Rungwe - Reisverslag uit Tukuyu, Tanzania van Carolien Hofman - WaarBenJij.nu

Back in Rungwe

Door: Carolien

Blijf op de hoogte en volg Carolien

05 Maart 2014 | Tanzania, Tukuyu

Zo.. de twee weken Isoko zitten erop. Helaas was het internet zo slecht dat ik niet de mogelijkheid heb gehad om mijn vorige verslagen er tijdens ons verblijf daar op te zetten. Vandaar dat ik er nu drie tegelijkertijd opzet.
Ondertussen verblijven we alweer 5 weken in Tanzania en voelen we ons in Rungwe echt thuis. De periode in Isoko was heerlijk, maar in ons eigen huisje in Rungwe voelen we ons bijna ‘normale’ inwoners in plaats van gasten. We zijn opgewacht door de buren hier en zijn na heel wat handdrukken en knuffels weer alleen in ons huisje.
Isoko heeft ons weer een heel andere natuur laten zien. De natuur was niet alleen buiten te vinden maar ook binnen in ons huis. Grote spinnen, en dan bedoel ik ook echt GROOT! Waren ruim vertegenwoordigd in Isoko. Met de tips van Enea nog in ons hoofd, dat we ze als familie moesten zien en niet als gevaar besloten we ze te accepteren in ons huis. Maar niet zonder iedere dag weer angstig wakker te worden met het idee dat er grote harige wezens in onze klamboe zaten. Ook hebben we diverse (niet altijd even aangename) ontmoetingen gehad met mieren. Deze mieren zaten niet alleen op onze tafel, stoelen en vloeren maar ook in ons brood. Wat we ook probeerden (zoals: s’nachts het brood in een luchtdichte pan ophangen aan het plafond) er zaten standaard mieren in ons brood. Ik kan je wel vertellen dat de smaak om verder te eten dan snel vergaat.
Naast deze dierenbende hebben we ook echt genoten van de natuur om ons heen. Om de weeskinderen te bezoeken moesten we vaak een aantal uur lopen, en liepen we over smalle bergpaadjes met een prachtig panorama als uitzicht. De dorpjes die we bezochten lagen ontzettend afgelegen, en waren erg primitief. De bewoners hadden soms nog nooit een blank persoon gezien, dus we werden overal ontzettend hartelijk ontvangen. Vaak werden we dan direct uitgenodigd om met ze mee te eten. De vriendelijkheid en gastvrijheid is echt ontzettend bijzonder. Hoewel ze zelf weinig hebben, delen ze veel. De kinderen in de buurd werden dan al snel opgetrommeld en onder toeziend oog van de halve community begonnen we dan aan onze banaan met gestampte noten, vriendelijk lachend en ondertussen er ook voor zorgend dat we niet teveel spiertjes of botjes naar binnen werkte.
Enea heeft de afgelopen twee weken ontzettend goed voor ons gezorgd. Iedere dag weer stond ze om half 7 vroeg voor de deur met verse melk. Deze melk werd dan op een tjakko opgewarmd. (een tjakko is een soort mini-bbq die ze hier veel gebruiken. Je hebt er geen electriciteit voor nodig maar het is ontzettend lastig om hem aan te maken. Marije en ik hebben al diverse pogingen gedaan, zijn veel lucifers armer maar kregen er geen vuur uit). Oja, nog even over die melk. Eergisteren zijn we ook nog naar een gezin geweest waar we soort karnemelk voorgeschoteld kregen. Nu ben ik niet zo vies van stukjes, maar deze melk was direct na het melken in een soort olie-bus gegoten en heeft vervolgens 2dagen in de zon de tijd gekregen om te stollen en te verzuren. Ik geloof dat we allebei nog nooit zoiets vies gedronken hebben. Er zaten diverse vliegjes in en grote bonken met gestolde, gezuurde en beschimmelde melk. Ik dacht nog dat ik er onderuit kon komen door Enea op de hoogte te brengen van onze adviezen die we vanuit Nederland hadden gekregen op het gebied van ongekookte melk. Maar dat mocht niet baten want volgens haar was het van tevoren goed gekookt. Vriendelijk knikkend en bedankend hebben Marije en ik het opgedronken. Verstand op nul en dan weer een slokje. Brrr. Je moet er wat voor over hebben om 3maanden in Tanzania te zitten.
Op dit moment zit ik met Marije aan de tafel in Rungwe. De electriciteit ligt er al twee dagen uit en is een uur geleden weer aangesprongen en ondertussen ook weer uitgevallen. De afgelopen dagen hebben we gelukkig nog wat interviews kunnen houden maar vanaf morgen hebben we de computer echt weer nodig om verder aan ons onderzoek te werken. We hopen maar dat er veel slimme mannen zich op dit moment buigen over dit probleem. We merken dat we zelf ook wat meer gelaten reageren op het electriciteits probleem. Het hoort er nu eenmaal bij, en we wachten wel af wanneer het weer gaat werken, stressen heeft hier in ieder geval weinig zin.
Deze week zijn we nog in Rungwe en hopen we (als de stroom weer optimaal werkt) de laatste hand te zetten aan de interviews en het labelen. Vanaf volgende week hebben we vakantie! Het klinkt misschien wat raar voor de thuisblijvers, maar echt vakantie hebben we hier nog niet gehad. De afgelopen weken hebben we ondanks het heerlijke weer veel uren achter de laptop gezeten dus een soort verlate voorjaarsvakantie hebben we wel verdiend;-) We worden door onze persoonlijke driver komende maandag naar Matema gebracht. Dit is een visserdorpje, vlak bij een leek. Het schijnt daar erg mooi te zijn, met veel bergen, parken en goed zwemwater (oftewel: zonder krokodillen). We kijken er ontzettend naar uit, en ik zal jullie op de hoogte houden van onze belevingen daar.
Ik ga stoppen want het is weer douche tijd. Dat betekent, water opwarmen in een pan en met een hoofdlampje (stroom is weer uitgevallen) het zweet van vandaag er weer afspoelen. Oja, en om het nog primitiever te maken. Morgen moeten we onze melk zelf uit de koe persen. Ik ben benieuwd of we er dan nog steeds zo lekker van drinken;-)
Tot volgende week.,
Liefs

  • 05 Maart 2014 - 16:45

    Willemieke:

    Ho carootje en marije,

    Ik wilje wel even komen helpen om de melk eruit te persen. Als er al klontjes inzitten als je de koe melkt, dan niet drinken zou ik zeggen! Hier in NL betekend dat dat de koe flink ziek is een een bacterie bij zich heeft. Misschien hebben afrikaanse koeien geen bacterien? :-)

    Nou meid, ik kijk uit naar je volgende verslag. GEWELDIG!!!

    Groetjes en veel liefs van Miek (ook van Johny natuurlijk, maar dat liefs.....?)

  • 05 Maart 2014 - 19:56

    Pa Lagendijk:

    Hallo Carolien,
    Nou nou, ik heb best wel wat meegemaakt tijdens mijn reizen maar dit slaat alles. Dat zal je toch je leven lang niet vergeten?! Een geweldige ervaring en Afrika is best héél erg mooi! Maar met het eetpatroon zoals je dat beschrijft zal je bij terugkomst in ons landje wel wat afgevallen zijn, denk ik.
    Ik ben ook erg benieuwd om foto's (en films?) te zien van deze periode.
    Ik zou zeggen, hou je nog even taai en pas goed op jezelf.
    Groetjes en tot schrijfs / tot ziens.
    Pa Lagendijk

  • 07 Maart 2014 - 12:30

    Sifra:

    Hi Caro en Marije!

    Wat een geweldige verhalen. Ik krijg spontaan de kriebels tijdens het lezen over de melk en de spinnen en mieren.. Wat een belevenis. Ben je nog nergens ziek van geworden? Fijn dat jullie deze drie maanden samen zijn, dat zal wel schelen doordat je met elkaar de ervaringen kan delen. Geniet van de tijd daar en succes met het schrijven van je scriptie. Tenslotte zit je daarvoor in Afrika. ;) Heel veel genieten en veel foto's maken. En toch hoop ik dat de tijd snel gaat voor Gerjon, want zonder jou is niks.. Ik vind dat al van de 2,5 week die Harro weg is. Als je thuisblijft voelt het toch allemaal stukken anders dan dat je zelf van allerlei bijzondere dingen meemaakt! Maar nog een weekje en dan is hij er weer! Verder gaat hier alles goed. Ik ben ook druk met twee vakken en het schrijven van mijn scriptie. Het einde van de studietijd nadert langzamerhand. Het is hier lekker weer, dus wij hebben hier ook niets te klagen.

    Wat betreft Malawi: schijnt inderdaad geweldig te zijn! Daar was Marlies geweest waar ik over vertelde. Hele mooie natuur en stranden. Fijne vakantie daar! Je schrijft trouwens ook geweldig, superleuk. :)

    Dikke knuffel vanuit Nederland!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carolien

Lieve Familie, vrienden en andere geintreseerden., De komende drie maanden hoop ik door te brengen in het mooie Tanzania en miiddels dit reisdagboek wil ik jullie betrekken bij dit grote avontuur! Samen met mijn vriendin en studiegenootje Marije van Lavieren vertrekken we eind Januari voor 3 maanden naar het uiterste zuiden van Tanzania om daar ons afstudeeronderzoek te realiseren. Wij hebben er ontzettend veel zin in en zullen de komende maanden onze belevingen via deze site met jullie delen.. groetjes, Carolien

Actief sinds 10 Jan. 2014
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 5433

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 26 April 2014

Afstuderen in Tanzania

Landen bezocht: